Miten peruna nousee sohvalta?

Image caption

Miltä tuntuisi olla aktiivinen ja energinen?

Tämä kirja auttaa sinua löytämään liikunnan ilon.

Tunnista luontainen liikuntatyylisi


Tässä kirjassa kerromme tarinoita neljästä sohvaperunalajikkeesta. Kutsumme heitä siniseksi (Tiia ja Teemu Tehokas), punaiseksi (Fanny ja Felix Fiilistelijä), keltaiseksi (Henni ja Henri Haastaja) ja vihreäksi (Outi ja Oskari Organisaattori). Heillä kaikilla on omat syynsä jäädä useimmin sohvalle kuin lähteä liikkumaan. Heillä on omat tarinansa. 

Heillä kaikilla on omat syynsä jäädä useimmin sohvalle kuin lähteä liikkumaan. Heillä on omat tarinansa, joihin lukija voi samaistua ja siten tunnistaa oman tyylinsä.

Your image

Tarjoamme vinkkejä siitä, mitkä ovat ne pienen pienet askeleet, jotka kukin voi arjessaan tehdä liikunnan lisäämiseksi. Me emme tarjoa ihmereseptiä emmekä rohkaise suurten muutosten tekemiseen. Niissä väsyy, tahdonvoima loppuu ja sitten repsahtaa takaisin vanhoihin tapoihinsa.

Selkeät pienet oikeat askeleet eivät tuo tulosta heti ja emmekä millään malttaisi odottaa tuloksia. Pienet askelet on kuitenkin helpompi ottaa. Niiden avulla tulokstet tulevat varmasti ja mikä tärkeintä, ne pysyvät. Maltti on valttia ja kärsivällisyys palkitaan nopeammin kuin uskotkaan.

Miten peruna nousee sohvalta -kirja auttaa sinua tunnistamaan erilaiset tyylit ja juuri sinua motivoivan tyylin olla aktiivinen!

Miksi luontainen tyyli

Mikäli huomaat itsessäsi taipumusta muuttua sohvaperunaksi, väitämme, että et ole löytänyt luontaista tyyliäsi liikkua. Et varmasti ole löytänyt liikunnan iloa. Liian moni valjastaa kaiken tahdonvoimansa puuskittain liikunnan aloittamiseksi, mutta repsahtaa ennen pitkää. Harmillisesti tuollainen jojoilu on liian tuttua useimmille eikä juurikaan rohkaise aloittamaan uudelleen.

Kirjan avulla tunnistat oman luontaisen tyylisi ja opit löytämään liikunnan ilon. Saat vinkkejä, miten sinun kannattaa lisätä liikuntaa arkeesi, jotta se on niin mielekästä, että siitä tulee sinulle elämäntapa. Tavoitteena on edetä niin pienin askelluksin, että kukin pystyy ne ottamaan ja terveyden vahvistamiseksi tarvittavasta liikunnasta tulee säännöllinen elämäntapa.

Luontainen tyyli

Kun puhumme luontaisesta tyylistä, tarkoitamme itsellemme mielekästä tapaa esimerkiksi:

- Pohtia hyvinvointiin liittyviä tavoitteita, jotka aidosti motivoivat 
- Tehdä suunnitelmia, miten lisätä liikuntaa arkeen sopivan pieninä annoksia, että ei päädy jojoilemaan 
- Saada palautetta onnistumisista ja edistymisestä, jotta motivaatio vahvistuu - eikä pienene pala palalta. 
- Tunnistaa itsellemme tyypilliset sudenkuopat ja opetella välttämään niitä. On loppujen lopuksi helpompi välttää kiusauksia kuin vastustaa niitä. 

Lisäksi luontainen tapa voi kertoa siitä, miten teemme valintoja ja päätöksiä arjessa. Minkälaista tietoa tarvitsemme ollaksemme motivoituneita ja miten parhaiten otamme tiedon vastaan, jotta se vaikuttaa motivaatioomme.


JUURI SINULLE SOPIVA TAPA HUOLEHTIA HYVINVOINTIASI

Löydä liikunnan ilo

Confucius sanoi viisaasti: ”Meillä on tavallaan kaksi elämää. Toinen alkaa siitä, kun huomaamme, että meillä on vain yksi elämä.” Liian usein alamme huolehtia itsestämme vasta sitten, kun voimme huonosti tai olemme lähellä terveytemme menettämistä.

Tänään on loppuelämäsi ensimmäinen päivä. Aloitathan sen huolehtimalla itsestäsi. Me autamme sinua. Kirjan lisäksi voit tilata meiltä HYVINVOINTINAVIGAATTORI®:n.

 

Kirjamme julkaistaan syksyllä 2020

 

Riittävän kokonaisvaltainen ote hyvinvointiin

Hyvinvointi on kuin kolmijalkainen jakkara. Yksi jalka on ravinto ja ruokailu, toinen jalka on liikunta ja kolmas palautuminen. Mikäli yksi jaloista on muita pidempi tai lyhyempi, ei jakkara ole vakaa vaan keikkuu. Hyvinvointi kattaa toki myös sosiaaliset suhteet, itsensä kehittämisen mahdollisuuden sekä hallinnan tunteen. Kun mukaan otetaan koko paletti, on meillä käsiteltävänä liian paljon kerrallaan. Me keskitymme ruokailuun, liikuntaan ja palautumiseen, koska näillä on tutkitusti vaikutusta myös muihin osa-alueisiin. Emme väitä, että ne riittävät, mutta niillä pääset todella hyvään alkuun. 

Haluatko visuaalisen ja riittävän kattavan raportin hyvinvointiisi vaikuttavista tavoistasi ja tottumuksistasi? Kun sanomme ’riittävän’, tarkoitamme sitä, että emme uuvuta sinua pitkillä kartoituksilla, vaan pyydämme 20% panostusta ja tarjoamme 80% tuloksen ohjaajan ja sinun tarkentavien keskusteluiden pohjaksi. Pääsette lyhyessä ajassa käsiksi aiheisiin, jotka ovat niitä tärkeitä. 

Usein tavat ja tottumukset ovat linkittyneinä toisiinsa. Tällöin yhdestä huonosta tavasta seuraa toinen. Tästä esimerkkinä on liian vähäinen uni, josta seuraa mm. ruokailuun ja liikkumiseen liittyviä haasteita. Onnistumisen mahdollistamiseksi tunnistamme ne asiat, jotka ovat kaiken ytimessä, joihin puuttumalla moni muu asia lähtee ’parantumaan’ lähes kuin itsestään.

Feature Media

HYVINVOINTINAVIGAATTORI

MUUTOS ALKAA OIVALTAMISESTA 

Kartoitamme, mikä on lähtötilanteesi. Lähtötilanteen analyysi on edellytys, jotta löydämme juuri ne sinulle sopivat ja oikeat teot, joihin tarttuminen varmistaa onnistumiset ja oikean alun hyvinvoinnin polullesi. Väitämme, että osa yrityksistä elää hyvinvointia tukevalla tavalla kaatuu siihen, että henkilö tekee yksinkertaisesti vääriä asioita.

LOPUKSI

Elämäntapamuutos tehdään mukavuusalueella

Sample title


Niin väärältä kuin otsikon väittämä joillekin saattaa kuulostaa, minä väitän näin. "All Magic" ei tapahtu mukavuusympyrän ulkopuolella. Mukavuusalue on paikka, jossa toimiminen on luontaista ja mielekästä. Joku voisi sanoa, että kaikki rutiinimme ovat mukavuusalueella, toimimme kuin autopilotilla ja siksi rutiinit vievät meiltä vain vähän energiaa. Usein emme säätele käyttäytymistämme silloin.

No, onhan tässä ensisilmäyksellä hiukan ristiriitaa. Miten voimme tehdä elämäntapamuutokset siellä, missä ne huonot tavat ja rutiinit ovat eli mukavuusalueellamme? Mukavuusalueemme reunat kuitenkin venyvät ja joustavat. Joillakin enemmän ja joillakin vähemmän. Kun teemme pieniä muutoksia mukavuusalueen reunoilla, ne on helpompi tehdä. Jos lähdemme täysin sieltä ulos radikaaleihin muutoksiin, ne onnistuvat hetkellisesti joko suuren alkuinnostuksen energialla tai puuskittaisesti vahvan tahdon voimalla. Tiedämme, että alkuinnostus kuluu ja nukkaantuu. Tahdonvoima on käytetty loppuun jo iltapäivään mennessä. 

Pienen pienten mikromuutosten tekeminen kaikessa arjen kiireessä ja vaatimusten ristitulessa on mahdollista, kun ne ovat mukavuusalueemme rajalla. Todennäköisyys ei ole puolellamme, kun lähdemme tekemään jotain meille täysin uutta ja totutusta erilaista sekä järjestelyitä, organisointia, energiaa ja sankarihahmojen itsekuria vaativaa.

Miksi sitten emme toimi siten? Miksi me emme tee näitä mikromuutoksia? Väitän, että pienillä askeleilla tehtyjen muutosten tulokset näkyvät niin hitaasti, että suurella osalla meistä usko loppuu, turhaudumme ja palaamme vanhoihin rutiineihin. Olemme ahneita suurille, näkyville tuloksille heti pian – olisi pitänyt jo olla. Suuret tulokset kuitenkin aiheuttavat yleensä harmillisen ja haitallisen jojo-efektin. Pienet muutokset vaativat malttia, mutta maltti palkitaan. Maltti on valttia. Pienet muutokset jäävät pysyviksi.

Tästä ilmiöstä on osuva ja useimmille tuttu tarina liittyen lapsiin. Eräässä tutkimuksessa heille sanottiin, että saat karkin nyt heti tai jos maltat odottaa vartin, saat kolme. Moni lapsi ei malttanut. Moni aikuinenkaan ei malta.

Olemme wellbeing factoryssä toimineet vuosia hyvinvoinnin vahvistamisen lisäämiseksi. Olemme kirjoittamassa kokemuksemme kirjaksi kansiin. Mukana on maailmalla hyväksi koettuja oppeja. Uskoisimme, että lisäväriä tuovat tarinat, jotka ovat aitoja esimerkkejä henkilöistä, jotka ovat tehneet elämäntapamuutoksen. Olemme luokitelleen tarinat tyyleittäin. 

Tänä aikana, kun kirja idiooteista ympärilläni ensin hurmasi ja sitten tuomittiin, on aika uhkarohkeaa käyttää minkäänlaista tyypittelyä tai tyylittelyä. Teemme sen rohkeasti perustuen hyviin käytännön kokemuksiin. Kartoituksen tuloksena syntyy hypoteesi siitä, mikä voisi olla juuri sinun mukavuusympyräsi muutosten tekemisessä. Siitä on ollut sadoille suuresti apua. Ennen kaikkea, se on tuonut joillekin energisoivaa armollisuutta itseään kohtaan ja toisille oivalluksen tuomaa realismia. Ihan varmasti kukin meistä toimii tilanteesta ja aiheesta riippuen eri tavoin. Ja erilaisessa seurassa eri tavoin. Se on päivänselvää. Voimme kuitenkin löytää jonkinlaisia taipumuksia toimia tietyllä tyylillä. Taipumus ei ole osaamista tai älykkyyttä eikä persoonallisuuden piirteitä. 

Kirjoitamme hauskoista oivalluksista ja niiden pohjalta luoduista hyvistä käytänteistä, jotka ovat johtaneet onnistuneisiin elämäntapamuutoksiin. Polku uuteen, terveelliseen elämään on täynnä kaikkea mahdollista elämän kirjoa ja se tekee siitä oppimispolun. Kukaan ei voi epäonnistua, kukin tarvitsee oman aikansa. Kun sanomme, että kukaan ei voi epäonnistua, emme tarkoita, että kukaan ei voi luovuttaa. Luovuttajia on, mutta ehkä heidän aikansa on sitten seuraavalla kerralla. Kun he ovat valmiimpia. Kirjoitamme, miten kohtaamamme henkilöt ovat tutkineet, löytäneet ja noudattaneet suositeltavia käytänteitä omilla tyyleillään – oman mukavuusympyränsä sisällä sitä venyttäen.
 
Susanne Valkeakari, 13.2.2020

We use cookies on our website. Some of them are essential for the operation of the site, while others help us to improve this site and the user experience (tracking cookies). You can decide for yourself whether you want to allow cookies or not. Please note that if you reject them, you may not be able to use all the functionalities of the site.